over blog

Maak kennis met… | Jesse Beers

13 januari 2022, Wim Krechting
Jesse Beers kennis man hal

Maak kennis met Jesse Beers, onze veelzijdige Product Owner die vanaf het begin betrokken is bij onze innovatieve onboarding module. Jesse doet graag zijn verhaal over dit proces en zijn rol binnen GoCredible. 

Hoe ben je gekomen waar je nu bent?

Gestart in 2010 bij BinckBank in een sales functie en sindsdien heb ik verschillende stappen gemaakt. Binnen die verschillende sales functies stond productkennis voorop. Zo maakte ik na een aantal jaar de stap naar Product Owner. Een nieuwe uitdaging, maar als je gelooft dat je het kan, dan lukt het vast en daarom ging ik vol enthousiasme van start in deze nieuwe rol. Dat het een goede match was, bleek snel en ik heb dan ook met plezier en succes deze rol een aantal jaar vervuld.  

Toen BinckBank werd overgenomen door Saxo Bank zou de functie van Product Owner dermate veranderen, dat ik ervoor heb gekozen om een nieuw pad in te slaan. Zo ben ik met een aantal vrienden een onderneming gestart waarin het automatiseren van processen centraal staat. Daarnaast ben ik ook gestart als freelance Product Owner en vervul ik nu deze rol binnen GoCredible. 

Hoe ziet jouw dag eruit bij GoCredible?

Elke dag is veelzijdig! Hoofdzakelijk bestaat mijn dag uit het samenwerken en managen van het development team en testen of hetgeen we bedacht hebben ook in de praktijk zo werkt, maar ook marketing, sales en projectmanagement komen uitgebreid aan bod.  

Bij GoCredible houden we veel brainstormsessies om de ideeën die hieruit voortkomen verder iteratief uit te werken. Voor mij is het belangrijk en een echte pré om het idee te bekijken vanuit de klant. Het nut voor de klant verlies ik nooit uit het oog, want uiteindelijk is ons doel het voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken. We analyseren goed wie de doelgroep is en hoe de klantreis (journey) dan moet lopen. Is dit helder? Dan gaan we stap voor stap na wat we willen bereiken en hoe we dit kunnen verwezenlijken. Hier komt dus ook een stuk marktonderzoek, direct contact met de klanten en gebruikers bij kijken. Ik ben heel visueel ingesteld en daarom verwerk ik deze informatie in mock-up’s, om zo structuur en kaders vast te stellen. Daarna gaan we kijken naar de mogelijkheden betreft de techniek, wat is haalbaar en wat werkt. 

En specifiek als Product Owner?

In mijn rol als Product Owner is het belangrijk om open te staan voor verandering. Want gedurende het hele proces kunnen ideeën, opties etc. best wel eens veranderen en steeds verbeterd worden. Het is vaak de rol van de Product Owner om die belangen te alignen en dat gaat mij binnen het team heel goed af. Zelfs na een oplevering kunnen er nog verbeteringen plaatsvinden, omdat bijvoorbeeld blijkt dat een begeleidende instructie nauwelijks gelezen wordt en het op een andere manier duidelijk gemaakt moet worden. Geeft niets, dat maakt het super dynamisch. Als je het goed doet zie je ook direct positief resultaat, super relevant voor onze gebruikers. En da’s toch leuk. Elke dag beter worden! 

Waarom koos je ervoor om deel uit te maken van het GoCredible team?

Bij beslissingen ga ik graag op mijn gevoel af. Een gevoel van vertrouwen en een team waarin iedereen elkaar goed aanvult en op elkaar bouwt is belangrijk voor mij. Dit gevoel had ik direct bij het GoCredible team. Werken binnen een scale-up is voor mij ook een prè. Veel verantwoordelijkheid binnen je functie, een klein team, in het diepe springen en GO! Het is geweldig om te zien hoeveel we met dit team voor elkaar krijgen. Dit is mede omdat er een duidelijke visie voor ogen is. Er is een goede balans tussen hard werken en plezier maken. 

Vanaf dag 1 heb ik direct veel vertrouwen gekregen en veel verantwoordelijkheid. Dit past echt bij mij als persoon. Het team is flexibel en alles is bespreekbaar, ook de locatie van de Strategiefabriek is een fijne en inspirerende werkplek. 

Divers, dynamisch en een gevoel van vertrouwen. Ik heb bij GoCredible echt het gevoel dat ik ‘part of the family’ ben en ook de waardering is hoog. 

Jij hebt een grote rol gespeeld in de realisatie van de inmiddels (top) lopende onboarding module. Hoe is dit idee tot stand gekomen?

Onze CEO Teun zag kansen binnen de crowdfunding platformen en zo zijn we begonnen met het zo simpel mogelijk uitdenken van het idee. In mijn werkverleden heb ik veel ervaring opgedaan binnen customer journey’s en onboardingmodules. Met deze ervaring hebben we gekeken hoe we dit kunnen toepassen op de crowdfundingplatformen.

Nadat de basis stond, zijn we steeds een stapje verder in detail gegaan. Om het proces zo efficiënt mogelijk te houden is het belangrijk om simpel te blijven denken, ‘less is more’. 

Op een gegeven moment moet je ook gewoon starten met het ontwikkelen, zodat je naar potentiële klanten kan gaan en het idee kan valideren.  

Neem ons kort mee in de werking en stappen van de onboarding?

Onze digitale onboarding module zorgt ervoor dat de op 10 november 2021 ingetreden Europese Crowdfunding Verordening (ECSP), correct nageleefd kan worden. Maar ook andere ‘marketplace’ platformen kunnen er gebruik van maken.
Meest zichtbaar is de module voor gebruikers van Crowdfunding platformen die onze PSD2 diensten gebruiken. In onze onboarding zijn er als het ware 2 reizen die je kunt bewandelen: zakelijke en particuliere onboarding. Via beide reizen doorloop je aantal eenvoudige en korte stappen, die je kan je opsplitsen in de stappen identificatie, verificatie en signing.

Aan de voorkant een super simpel proces. Uiteraard is de dienst ontwikkeld volgens het principe van ‘mobile first’. Om het gebruikers makkelijk te maken zit de meeste complexiteit vooral in wat er achter de schermen gebeurt.

Geen oude legacy-systemen maar een moderne, flexibele en geïntegreerde white label betaaloplossing. Onze processen zijn Agile ingericht en als code geïmplementeerd. Met de DevSecOps ontwikkelstandaard is ook security en beveiliging geïntegreerd.

Na de onboarding voeren wij ‘continuous monitoring’ uit. Alles conform de wetgeving van Wwft en SW. GoCredible is een fintech én betaaldienstverlener in één. 
Alles wordt ontsloten via onze moderne API’s en de module bestaat uit een full responsive front-end oplossing. 


Wat is het doel van de onboarding module in één zin?

Een complex verhaal voor klanten zo simpel mogelijk maken. 

Jij bent betrokken geweest bij het gehele proces. Hoe heb je dat ervaren?

Als heel gaaf! Voornamelijk dat we het proces design based hebben opgepakt. Dit is een omgekeerde aanpak en wordt ook wel design thinking genoemd. Hierbij gebruik je dus schetsen en mock up’s om het idee tot stand te laten komen. Dat werkt voor mij heel duidelijk en fijn, omdat je visueel de reis ziet en soms is dat op papier toch anders dan in je hoofd.  

Wat staat er op de planning voor de toekomst?

De onboarding module is live en we werken op dit moment verder aan het Risk Dashboard. Hierbij hebben we in één oogopslag zicht op alle data zoals: lopende onboardings, payments etc. Dit dashboard geeft op een visuele manier een helikopterview van alle lopende zaken en waar we actie op kunnen of moeten ondernemen. 

Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt? 

Leef van dag tot dag! Al is dat soms best lastig, omdat ik vaak naar het verleden blijf kijken of soms te veel naar de toekomst kijk. 

Wat is je lijfspreuk?

De uitspraken van Baz Luhrmann in “Everybody’s free to wear sunscreen”, stellen nooit teleur en zijn een echte aanrader. 

Waarvoor mogen mensen je wakker maken? 

‘s Nachts wil ik liever niet wakker gemaakt worden. Na 1,5 jaar nauwelijks geslapen te hebben door de komst van mijn 2e zoontje, waardeer ik slaap heel erg! 

Heel misschien wil ik wel een keer een uitzondering maken voor mijn guilty pleasure, een goede hamburger. 

Neem contact met Jesse via LinkedIn!

Pre-boarding module van GoCredible