REFERENTIECASES Autobetaalservice

De beste occasion koop je met vertrouwen

Start-Up haalt spanning uit C2C verkopen: veilig een auto kopen of verkopen

Ruim voor de introductie van ‘flitsbetalingen’ in 2019 tussen Nederlandse bankrekeningen zijn wij in 2015 gestart met het opzetten van de Autobetaalservice. Stel je gaat een tweedehands auto kopen. Betaal je dan eerst de auto? Of wacht je tot de auto op jouw naam is overgeschreven? Het is en blijft een vertrouwenskwestie. Meestal weet je ook niet met wie je zaken doet. Daarbij zijn mensen zich bewust van potentieel oneerlijke praktijken. En desondanks zijn koper en verkoper bereid bij de betaling veel risico’s accepteren.

 

Research toont grote behoefte aan zekerheid in betaalverkeer

We hebben destijds veel onderzoek gedaan naar de problem-solution-fit. Zo hebben we onder andere bij meerdere postkantoren interviews gehouden en aan autokopers en -verkopers gevrraagd hoe ze de betaling regelen. De rode draad in de antwoorden was een groot gevoel van wantrouwen tijdens dit hele proces.

Dat zette ons aan het denken. Geïnspireerd door de blockchain-technologie waar ook gebruik wordt gemaakt van smart contracts. Hoe kunnen we in deze digitale wereld een betaaloplossing bedenken die C2C- en andere peer2peer-betalingen veilig maakt en zowel de aankopende als verkopende partij 100% zekerheid biedt? Door het slim combineren van nieuwe en bewezen technieken creëren we toegevoegde waarde voor zowel betaler als begunstigde.

 

Betaaloplossing op basis van gelijkwaardigheid

Wij waren verbaasd. Geen enkele partij in Nederland had dit thema aangepakt, terwijl slimme technologie deze ongelijkheid kan oplossen. Daarom zijn we met een team van ervaringsdeskundigen uit de bankwereld, IT en autobranche aan de slag gegaan om dit vraagstuk op te lossen.

 

Het antwoord was de Autobetaalservice. Een platform dat door het gebruik van smart contracts een gezonde uitgangspositie creëert: geen van beide partijen heeft zowel de auto als het geld in handen. En daarmee is het een betaaloplossing die koper en verkoper gelijk behandelt. Deal or no deal. Precies zoals het hoort.

 

Waar heeft Autobetaalservice ons gebracht?

Met de komst van flitsbetalingen in 2019, kunnen banken eindelijk een deel van de problemen oplossen van particuliere (ver)kopers, waar wij met de Autobetaalservice al een oplossing voor ontwikkeld hadden. Geld is binnen 5 seconden overgeboekt naar de begunstigde, óók als die een rekening heeft bij een andere Nederlandse bank. Zo staat een betaling nooit meer in de wacht. Dit in tegenstelling tot vóór deze introductie van deze instant payments. Oplichters maakten eenvoudig gebruik van deze onduidelijke status van de betaling. Daarvan hebben wij veelvuldig voorbeelden gedeeld via onze blogs.

 

Met de Autobetaalservice hebben wij een solide infrastructuur gecreëerd. Wij zijn zelfstandig operationeel gegaan met deze service in 2016 en werkten vervolgens van eind 2016 tot en met 2018 samen met PostNL en de Innovatie Studio van PostNL. Dat heeft onder meer geresulteerd in de Post NL Autobetaalservice en Gelijk Oversteken.

 

De Autobetaalservice heeft ons veel gebracht. Dankzij Autobetaalservice zijn wij verder gaan bouwen aan nieuwe betaaldiensten zoals Rabo Safe2Pay en GoCredible’s Smart Payments API Platform. Wil je ook de vruchten plukken van een optimale betaaloplossing? Kom dan met ons praten voor een intake.

 

Volg de voortgang van flitsbetalingen

De eerste banken die flitsbetalingen introduceren, zijn ABN Amro, ING, Rabobank, SNS, ASN, Regiobank en Knab. Volgens de meeste recente informatie starten deze banken met flitsbetalingen per 1 mei 2019 die dan ook meteen 24/7 mogelijk zijn. Het is niet bekend wanneer de andere banken volgen of buitenlandse banken met een Nederlandse vestiging aansluiten. Meer praktische informatie vind je op op de instant payments pagina van de Rabobank.

 

Andere referentiecases

Wil je meer weten over samenwerken met GoCredible?

 

Dit zijn de ervaringen met GoCredible Autobetaalservice:

 

Ervaren wat GoCredible voor je kan betekenen?