over blog

‘Gelijk oversteken’ beschermt koper én verkoper

10 februari 2018, Teun Lammers

Meer dan 200 miljoen online transacties

Volgens de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor was de totale omzet van webwinkels in Nederland 22,5 miljard euro waard in 2017. Er werden in dat jaar meer dan 201 miljoen online aankopen gedaan. Een stijging van 13 procent vergeleken met 2016. Een stijging die eveneens zichtbaar is in de peer-to-peer economie en ook daar doorzet. Omdat aankopen niet altijd even vlekkeloos verlopen, groeit de wens bij online handelsplatformen naar betere bescherming voor koper en verkoper.

Vertrouwensprobleem bij online handelen

Op het moment dat je bijvoorbeeld tweedehands spullen koopt op een online handelsplatform, hoop je dat de verkoper het product ook daadwerkelijk opstuurt. Datzelfde geldt voor bestellingen bij minder bekende webshops. Verkopers zitten met hetzelfde dilemma: als je iets opstuurt voordat er is betaald, ben je misschien je spullen kwijt. Zonder er een cent voor terug te zien.

Nieuwe betaaloplossing geeft vertrouwen

In februari 2018 verscheen in Elsevier een artikel van Joris Heijn, waarin hij de oplossing uitlegt die een einde maakt aan de onzekerheid bij online handelen: Gelijk Oversteken. Hij vergelijkt het systeem met het kopen van een huis. Een koper stort het geld op een derdengeldenrekening van een notaris. Vervolgens krijgt de verkoper pas uitbetaald als de koop rond is.

Gelijk Oversteken met PostNL en Rabobank

Onder de naam Gelijk Oversteken hebben PostNL en Rabobank in samenwerking met GoCredible een pilot uitgevoerd waarbij online handelsplatformen en andere verkopers kunnen kiezen voor ‘gelijk oversteken’. Het werkt heel eenvoudig.

In 4 stappen ‘gelijk oversteken’

  • Stap 1: Koper doet de betaling aan een derdengeldenrekening.
  • Stap 2: Verkoper krijgt een PostNL verzendlabel met Track & Trace-code.
  • Stap 3: Koper ontvangt het product.
  • Stap 4: Verkoper ontvangt direct daarna het geld.

Achter de schermen werkt het als volgt:

PostNL verzorgt de verzending van het pakket en geeft de pakketstatus door aan GoCredible. GoCredible heeft voor deze service haar smart-contracts-platform gekoppeld aan de betaalinfrastructuur. Uitbetaling vindt automatisch plaats als het pakket is afgeleverd. Door de dienst zo op te zetten kan PostNL de dienst aanbieden aan haar klanten en gebruikers zonder dat PostNL zelf vergunningsplichtig is. Daarmee is PostNL geheel compliant, terwijl kopers en verkopers maximale betaalzekerheid genieten.

Aankoop- en verzendkosten in 1 betaling geregeld

Het mooie aan deze dienst is dat de koper in één betaling zowel de kosten voor het product als voor de verzending voldoet. Dat is veel efficiënter; bij andere diensten moet er twee keer betaald worden.
GoCredible zorgt voor het splitsen van de betalingen en voor correcte, snelle uitbetalingen. En als de verkoper niets opstuurt, krijgt de koper zijn betaling weer netjes terug.

Optimale bescherming voor koper en verkoper

Door gebruik te maken van ons smart-contracts-betaaloplossing worden gelden echt onpartijdig bewaard en uitbetaald. Vergelijkbare oplossingen waarbij risico’s voor koper en verkoper worden uitgesloten, zijn mogelijk voor de meest uiteenlopende online handelsplaatsen. Autobetaalservice is daar een sprekend voorbeeld van. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Blijf op de hoogte en volg ons op LinkedIn!

#Samenwerken #Innovatie #Autobetaalservice #PostNL